فارسي|انگليسي
         
صفحه اصليمقالاتاخبارخدمات خدمات پس از فروشمحصولاتنقشه سايتتماس با مادرباره مانمایشگاه
» عنوان ها
ورود به سیستم

» عضویت «

نظرسنجی
عضویت در سرویس خبری

اخبار
مقالات


  چاپ        ارسال به دوست

چند توصيه ساده ومفيد برای تهيه غذای سالم

چند توصيه ساده ومفيد برای تهيه غذای سالم

بر پايه تحقيقات انجام شده توسط سازمان جهاني بهداشت ، عوامل مختلفي باعث بروز بيماريهاي ناشي از غذا مي شوند که به طور عمده عبارتند از:

طولاني بودن زمان بين تهيه و مصرف غذا ، قرار دادن غذا به مدت طولاني دردمايي که ميکروبها دران قادر به رشد باشند ،حرارت ناکافي در هنگام پخت،تماس مواد غذايي خام و پخته، تهيه غذا به وسيله فرد بيمار.

با به کار گيري توصيه هاي اين مجموعه ميتوانيد خطر بروز بيماريهاي ناشي از غذا را به طور موثري کاهش دهيد.

١- هميشه مواد غذايي سالم را انتخاب کنيد

هنگام خريد انواع گوشت تازه و منجمد از سالم بودن آنها مطمئن شويد. هميشه از شير پاستوريزه استفاده کنيد. مواد غذايی خام مثل انواع ميوه و سبزی را قبل از مصرف با دقت بشوييد و ضد عفونی کنيد.

2- غذاها را کاملا بپزيد

مواد غذايی خام از قبيل مرغ ، گوشت و شير غيرپاستوريزه عوامل بيماری زای زيادی دارند. در هنگام پخت ، به شرط آن که تمام قسمت های ماده غذايی به طور يکنواخت داغ شود ( حدود 70 درجه ی سانتی گراد) ، اين عوامل از بين می روند از پخت کامل گوشت و مرغ مطمئن شويد.

٣- غذا ها را بلافاصله بعد از پخت مصرف کنيد

مواد غذايي پخته شده را هر چه زودتر مصرف کنيد. هنگامی که غذای پخته ، در حرارت معمولی (اتاق) بماند، ميکروب ها در آن رشد می کنند. هر چه اين مدت طولانی تر باشد. خطر آلودگی بيش تر خواهد بود.

٤- در نگهداری مواد غذايي پخته دقت کنيد.

برای نگه داری غذاهای پخته يا آنها را در يخچال قرار دهيد، يا داغ نگه داريد ( در حرارت 60 درجه سانتی گراد يا بالاتر) به ويژه وقتی می خواهيد آن را 4 تا 5 ساعت بعد از طبخ مصرف کنيد، بهتر است غذای کودک را برای يک وعده تهيه کنيد. قرار دادن غذای گرم در يخچال ، عامل ايجاد بسياری از بيماری های ناشی از غذاهاست. غذاهای پخته در يخچالی که بيش از حد پر باشد، به سرعت سرد نمی شوند. وقتی مرکز غذاها مدتی گرم بماند ( بالاتر از 10 درجه ی سانتی گراد ) ميکروب ها در آن رشد می کنند و موجب بروز بيماری می شوند.

٥- غذاهای پخته را قبل از مصرف دوباره کاملا داغ کنيد .

برای استفاده ی مجدد غذا آن را به طور کامل حرارت دهيد. اين روش بهترين راه از بين بردن ميکروب هاست . چون نگه داری در يخچال ميکروب ها رااز بين نمی برد ، بلکه تنها از رشد آنها جلوگيری می کند. حرارات دادن زمانی موثر است که تمام قسمت های غذا به طور يکنواخت داغ شود.
منبع: http://healthy.persianblog.ir/
سولمازآقاپورملکی


٠٨:٤٧ - دوشنبه ٢٦ اسفند ١٣٨٧    /    شماره : ١٣٧١٨    /    تعداد نمایش : ١٥٠١


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





» گروه مقالات

» دسترسی سریع

صفحه اصلي|مقالات|اخبار|تجهیزات ورزشی|خدمات |تالار گفتگو|نقشه سايت|درباره ما|تماس با ما
بازديدکنندگان اين صفحه: 461350 | بازديدکنندگان امروز: 476 | کل بازديدکنندگان: 3870694 | بازديدکنندگان آنلاین: 20 | زمان بارگزاري صفحه: 0/2031 ثانيه