فارسي|انگليسي
         
صفحه اصليمقالاتاخبارخدمات خدمات پس از فروشمحصولاتنقشه سايتتماس با مادرباره مانمایشگاه
» عنوان ها
ورود به سیستم

» عضویت «

نظرسنجی
عضویت در سرویس خبری

اخبار
مقالات


  چاپ        ارسال به دوست

آشنایی با ماساژ درمانی

آشنایی با ماساژ درمانی

برای ماساژ درمانی اثرات مثبت زیادی از بهبود گردش خون تا بهبود متابولیسم بدن ذكر شده است. بخصوص در مورد ماساژ سوئدی نشان داده شده كه در كاهش درد عضلانی، كاهش استرس و بهبود ایمنی مؤثر بوده است.ماساژ، هنر شفابخشي است که سرزندگي و آرامش به همراه دارد. شما با اين عمل مي توانيد باعث شادابي و تقويت جسم و حتي روح خود شويد. در اين زمان ماساژ گيرنده ، به وضع جسمي –رواني خاصي مي رسد. اين حال و وضع را تنها کساني درک مي کنند که روزانه تمرين هاي تمرکز و تفکر را انجام مي دهند و اين هديه بزرگي است که دست هاي مهربان شما مي توانند به ديگران بدهند.

روغن و پودر

براي ماساژ از پودر يا روغن استفاده مي شود، تا دست ها روي پوست تحرک کافي داشته باشند. روغن از پودر بهتر بوده، زيرا سبب مي شود دست ها بر روي بدن به راحتي بلغزد و حرکات را به خوبي انجام دهند، به طور معمول براي ماساژ از دو نوع روغن گياهي و معدني استفاده مي شود. در سالن هاي ماساژ معمولا از روغن هاي معدني که ارزان تر است استفاده مي شود اما شما بهتر است از روغن هاي گياهي استفاده کنيد؛ همانطور که غذاهاي طبيعي به ويژه گياهي از ديگر غذاها مفيد تر هستند، روغن هاي گياهي هم سالم تر و هم پرفايده تر از ديگر مواد هستند و مي توانند مواد غذايي مفيدي در اختيار پوست بگذارند و زودتر و بهتر جذب شوند. از ميان روغن هاي گياهي ، روغن بادام ، روغن زيتون، روغن آفتابگردان و بسياري از روغن هاي گياهي ديگر مناسب و قابل استفاده هستند.


اگر هيچ نوع روغن گياهي در دسترستان نيست، از روغن بچه هم مي توانيد استفاده کنيد، تنها اشکال اين نوع روغن ، جذب فوري آن است. در صورت بکارگيري روغن بچه مجبور هستيد هر چند دقيقه يکبار روغن به پوست اضافه کنيد.


کارکردن با پودر به آساني ماساژ با روغن نيست. اما اگر پوست نتواند روغن را تحمل کند يا روغن مناسبي در دسترس نباشد و يا محض تنوع بخواهيد از پودر براي ماساژ استفاده کنيد بايد از پودر تالک کمک بگيريد.


اگر به هر دليلي روغن يا پودر به کار نمي بريد، باز هم ماساژ انجام پذير است ، اما به سختي. هنگام استفاده از روغن براي ماساژ، بهتر است ابتدا روغن را روي دست خود ماليده و بعد بر بدن شخص مورد نظر بماليد. اگر روغن سرد بود پس از ريختن روي دست کمي آن را در دست بگذاريد و بر هم بماليد تا گرم تر شود و ماساژ بهتر صورت گيرد. بهتر است هر عضوي را که مي خواهيد ماساژ دهيد، ابتدا همان عضو را روغن زده و بعد از ماساژ، بخشي ديگر را روغن بزنيد و روغن را متناسب با همان عضو استفاده نماييد ، چرا که بعضي از اندام ها روغن بيشتر و بعضي کمتر مي خواهند. سينه ، پشت، پاها در صورت داشتن مو، نياز به روغن بيشتري دارد، تا هنگام ماساژ کشيده نشود و ناراحتي ايجاد نکند.

ماساژ کامل بدن را با ماساژ سر شروع مي کنيم و معمول اين است که ابتدا از صورت و از ناحيه پيشاني تا چانه و سپس گوش ها و گردن و سرانجام پوست سر، ماساژ داده شود


● ماساژ درمانی چیست ؟
ماساژ درمانی عبارتست از دست ورزی بر روی بافت های نرم بدن. این درمان به رهایی از استرس و فشار عضلانی و درد ناشی از صدما ت و سرعت بهبود ناراحتیهای حاد و مزمن كمك می كند. امروزه میلیونها نفر در سراسر جهان از این روش به عنوان یك روش مراقبت بهداشتی استفاده می كنند


● تاریخچه ماساژ درمانی چیست ؟
تاریخچه این درمان به حدود ۲۷۰۰ سال قبل از میلاد برمی گردد . در متن كتاب امپراطور زرد برای درمان فلج و تب و لرز به ورزش، ماساژ پوست و عضلات و نیز تمرینات بر روی دست و پا توصیه شده است. بقراط در حدود ۴۰۰ سال قبل از میلاد ضرورت استفاده از مالش را به عنوان یك درمان بخصوص در درمان آسیبهای ورزشی و جنگی ، به پزشكان گوشزد كرد. اسناد قدیمی دال بر استفاده ژاپنیها و نیز سایر تمدنها نظیر مصر، روم و عرب از ماساژ درمانی موجود است.


ماساژ درمانی به شیوه نوین و علمی، توسط هنریك لینگ (۱۸۳۹-۱۷۷۶) بر پایه ماساژ و ورزش بنیان نهاده شد.
دو برادر پزشك امریكایی به نام جورج و چارلز تیلور پس از تحصیل در سوئد ، در سال ۱۸۵۰ این رشته را به امریكا معرفی نمودند .


ماساژ پوست
حرکت نرم ماساژ را هر روز یک ربع می توان انجام داد و باید به خاطر داشته باشید که قبل از ماساژ پوست تمیز و با ژل یا کرم آغشته شود زیرا ماساژ روی پوست خشک باعث ایجاد خستگی و چروک می شود. خیلی خوب است که نحوه ماساژ دادن را یک بار توسط افراد مجرب ببینید و سپس آن را اعمال کنید. در اینجا ما به بیان ساده و با استفاده از اشکال مختلف , نحوه ماساژ دادن را آموزش
می دهیم.


در آغاز ماساژ را با حرکات نرم آغاز می کنیم و بعد از آن حرکات فشاری.
1- حرکات نرم: که به صورت آرام و نرم انگشت ها را روی صورت قرار داده و به خلاف جاذبه زمین به طرف بالا ماساژ می دهیم.
2- ابتدا از چانه شروع کرده سپس گونه ها و چشمها, دست را روی گونه گذاشته آرام به طرفین می کشیم و بعد دستها را روی
چشمها قرار داده و خیلی آرام به طرف گوشه صورت حرکت می دهیم.
3- انگشتها را درست مثل هنگامی که پیانو می نوازیم آرام روی صورت و چشم ها حرکت می دهیم.
4- فشارهای پرتابی درست در همان نقاط مشخص شده دو انگشت را قرار داده و پوست را آرام به طرف بالا پرتاب می کنیم مثل
وقتی که زیر لپ کودک می زنید.
5- در دور لب نیز فشارهای پرتابی را به طرف بالا انجام می دهیم. وهمین عمل را در نقاط زیگوماتیک کوچک و بزرگ تکرار می کنیم.


پن سومان ها که شامل

1- ژاکه ریز
2- ژاکه درشت
3- ژاکه ضد چروک


ژاکه در واقع حالتی مثل نیشگون است که به طرف بالا انجام می شود. از دور چانه شروع شده و سپس دو طرف صورت انجام می شود. ژاکه باعث می گردد تا چربی های زیر پوست به سطح پوست آمده و در یک جا تجمع نکنند


ژاکه را در گردن و پیشانی نیز آرام انجام دهید. که حرکات ریز و نیشگونی که به طرف بالا انجام می دهیم موجب آرامش و رفع خستگی می شود.

حرکت نیرومند سر در انگشت ها را تا وسط پیشانی بلغزانید سپس انگشت ها را با فشار کمی به طرف شقیقه کشیده و حرکات چرخشی بدهید.

حرکات ابرو چشم , انگشتان میانی را در گوشه داخلی چشم ها و انگشت های سبابه را روی ابروان بگذارید تا گوشه های خارجی چشم ها زیر چشم ها و باز به گوشه داخلی آنها بلغزانید.


حرکت دهان و بینی, حرکت دایره واری از گوشه های دهان تا بالا

ماساژ دست:
1- نرمش عمودی
2- نرمش مایل
3- حرکت مخصوص با شست و سبابه


حرکات ماساژ بر روی دست تا آرنج

1- نرمش عمودی
2- نرمش به حالت دست کردن دستکش بدین نحو که یکی یکی انگشتان را ماساژ می دهیم.
3- چرخاندن آرام مچ دست به طرفین به نحوی که موجب درد نشود

ماساژ با دستکاه الکترونیکی:

دستگاه برقی جهنت ماساژ صورت به فرم ها و شکل های گوناگون وجود دارد ولی طرز کار با آنها تقریبا یکسان است که به شرح آن
می پردازیم . قبل از ماساژ صورت را با ژل یا کرم پودر ماساژ آغشته کنید.


ورزش صورت

1- چشم ها را تا حد امکان باز کرده و بالا و پایین را نگاه کنید این عمل را ده بار تکرار کنید.
2- دهان خود را به طرف چپ و راست حرکت داده سپس آنها را جمع کنید و سعی نمایید که لب ها را به طرف بالا و پایین متمایل
سازید.
3- لبها را مانند اینکه بخواهید سوت بزنید جمع کرده و به حالت اول برگردانید.
4- دهانتان را تا حد امکان باز کرده 5 ثانیه مکث کنید
5- مشتتان را به شقیقه بگذارید و حدود 30 ثانیه صبر کنید اما فشار ندهید.
6- به کندی نفس بکشید و سپس نفس را بیرون بدهید. البته نه تا حدی که دردآور باشد. این ورزش برای رفع خستگی عضلات صورت و گردن و تسریع جریان حرکت خون در رگها می گردد و همین طور باعث ایجاد شادابی در صورت شده و به پوست آرامش می دهد.


ماساژ بدن
1- حرکات آرام بخش
2- حرکات ماساژ به طور کلی جهت زیبای اندام و آرامش بخشیدن است و در این موارد روش متخصصین تقریبا مشابه است ولی مواد
مصرفی به هنگام ماساژ ممکن است که متفاوت باشد.


ماساژ دست و بازو


1- ابتدا ماساژی نرم و نوازش گونه کار را آغاز می کنیم
2- دست و بازو را به صورت رفت و برگشت ماساژ می دهیم


اثرات ماساژ درمانی در افراد مختلف :

- بیماران بستری در بیمارستان كه ماساژ دریافت كردند، افزایش در تحرك ، انرژی ، تغییرات مثبت خلقی و سرعت بهبودی از خود نشان دادند.
- بیماران مبتلا به پشت درد مزمن پس از دریافت دو جلسه درمان ۳۰ دقیقه ای در هفته برای مدت پنج هفته ، كاهش درد ، افسردگی و اضطراب و نیز بهبود خواب را گزارش كرده اند. برخی نتایج متناقض نیز گزارش شده كه نیاز به بررسی های بیشتر دارد.
- كاركنان ادارات كه ماساژ دریافت كردند ، هشیارتر، فعال تر و كم استرس تر از آنهایی بودند كه ماساژ دریافت نكرده بودند.
- بیماران مبتلا به درد های عضلانی كه دو جلسه ۳۰ دقیقه ای ماساژ درمانی در هفته به مدت ۵ هفته دریافت كردند، كاهش درد ، كوفتگی و خستگی را گزارش دادند، همچنین در تعداد شبهای كمتری اختلالات خواب داشتند. در این قسمت نیز به مطالعات بیشتری نیاز است.
- در مصدومین سوختگی ،ماساژ درمانی در كاهش اختلالات روحی(اضطراب ، تنش و افسردگی) و علایم جسمی (درد و خارش) مؤثر بوده است.

اثرات ماساژ در كودكان نیز به خوبی بزرگسالان است. برای مثال نوزادان نارسی كه ماساژ دریافت می كنند ، بیشتر وزن اضافه می كنند و سریعتر از بیمارستان مرخص می شوند. كودكان مبتلا به اوتیسم نیز با ماساژ درمانی رفتارهای غیرمعقول كمتری از خود بروز دادند.

سایر بیماری هایی كه به ماساژ درمانی خوب جواب داده اند عبارتند از: سندرم خستگی مزمن، استئوآرتریت، سندرم تونل كارپال ، میگرن و سیاتیك


● موارد احتیاط در ماساژدرمانی چیست؟


- در صورتیكه مبتلا به تب بالا، التهاب، عفونت، فلبیت، ترومبوز، یرقان یا بیماری عفونی پوستی هستید از ماساژ اجتناب كنید.
- روی زخمهای باز یا سوختگی یا موضع جراحت قبلی ماساژ انجام ندهید. در كوفتگی یا رگ به رگ شدن، ماساژ را بمدت ۲۴ ساعت به تأخیر بیاندازید.
- در صورت ابتلا به یك بیماری مزمن، مانند آرتریت، سرطان یا بیماری قلبی ، قبل از انجام ماساژ با پزشك خود مشورت نمایید.
- در صورتیكه باردار هستید به ماساژ درمانگر خود اطلاع دهید ، زیرا ماساژ برخی نواحی، باعث زایمان زودرس می شود.

گردآوري:نرگس خلفی


٠٨:٤٩ - دوشنبه ١٩ اسفند ١٣٨٧    /    شماره : ١٣٦٣٧    /    تعداد نمایش : ١٥٠٨


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





» گروه مقالات

» دسترسی سریع

صفحه اصلي|مقالات|اخبار|تجهیزات ورزشی|خدمات |تالار گفتگو|نقشه سايت|درباره ما|تماس با ما
بازديدکنندگان اين صفحه: 61578 | بازديدکنندگان امروز: 319 | کل بازديدکنندگان: 4338914 | بازديدکنندگان آنلاین: 1 | زمان بارگزاري صفحه: 0/1553 ثانيه